SPILLKVELD: Scoundrels of Skullport (Lords of Waterdeep utvidelse)

De andre maskerte lordene har overtaket på deg, og det er ingen steder å hente inn nye eventyrere! Vel, utenom ett sted…

Scoundrels of Skullport er den første utvidelsen til Lords of Waterdeep, hvor man kan boltre seg dypt nede i labyrinten Undermountain, men det du foretar deg her nede kan ha sin pris for ditt gode rykte. I denne pakken får man to nye spillbrett å bruke sammen med det originale, nye bygninger, intrigekort, oppdrag, lords, en ekstra faksjon som gir muligheten for seks personer å spille sammen, samt en helt ny spillmekanikk gjennom korrupsjonspoeng.

Hvordan funker det?

20170727_233736_1501497519362Utvidelsespakken gir deg som sagt to nye områder på kartet, Skullport og Undermountain, som hver tilbyr unike stoppesteder. De nye bygningene har også helt spesielle egenskaper, og spiller mye på tap-og-vinn situasjoner gjennom det nye korrupsjonssystemet.

Jo mer spillerne er villige til å skitne ryktet sitt, jo verre slår disse poengene ut på sluttsummen for alle sammen. Disse er indikert ved blå skaller, og kan variere fra 1 til 10 negative poeng, alt etter hvor mye spillerne utnytter seg av dem. Skallene fjernes fra en teller, og jo færre skaller på dette brettet, jo høyere sum er de verdt. Vi har selv opplevd å miste 50-60 poeng på slutten på grunn av disse, men fordelene ved å bruke dem har nok også hanket inn en del poeng. Det kan også være en del av taktikken å ta ut skaller for å med vilje jekke opp verdien deres, slik at man saboterer mer korrupte spillere litt ekstra.

De nye intrigekortene kan også dele ut korrupsjon, men har en rik variasjon av andre kjepper å stikke i hjulene på motspillerne dine. Oppdragskortene spiller også på denne spillmekanikken, og mens enkelte har rekordhøy fortjeneste, må man belage seg på flere blå skaller, noe som gjør spillet enda mer uforutsigbart! Bygninger og andre intrigekort kan også hjelpe deg å bli kvitt poengene, eller skyve dem over på noen andre. Man reiser tross alt ikke til Skullport for ikke å dolke noen i ryggen…

Enkelte av de åtte nye lordsene har også helt unike egenskaper, og spesielt beholderen Xanathar og mindflayeren Sangalor kan snu spillet fullstendig på hodet. Xanathar tjener poeng på korrupsjon, mens Sangalor er helt alene om å tjene på nye spesialmerkede oppdragskort som ikke er avhengig av hvilken type de er. Dette gjør at vinneren definitivt ikke kan kåres før siste poeng er talt opp!

Funker det?

Herregud, ja! Dette er en utvidelsepakke til et allerede fantastisk spill, men det klarer likevel å tilføye så mye. Vi har selv opplevd at noen blir parkert med over 60 poeng selv om de fikk en flygende start med mer enn 50 i ledelse tidlig i spillet (det er den forlokkende korrupsjonen!). Alt ved denne utvidelsen gjør at man må tenke enda mer taktisk og ta større sjanser, men alt er likevel så vidunderlig uforutsigbart!

Gjenspillbarheten blir definitivt høyere med denne pakken. Skulle vi gitt en ny score til grunnspillet nå, hadde det muligens blitt lavere, men bare fordi det vil føles så… grunt… uten Skullport og Undermountain. Dette er en av de beste opplevelsene man kan få i brettspillform!


lordslords-scoundrels

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s