SPILLKVELD: Warhammer Underworlds

banner

Shadespire, Speilenes by. Før en metropol av udødelig kunnskap; nå en forbannet og blodig slagmark hvor skattejegere og krigerbander søker heder og ære, men de færreste returnerer fra.

 

Utgiver: Games Workshop (2017)
Antall spillere: 2 – 4 (vi har kun prøvd med 2 spillere)
Tid: 30 minutter
Vanskelighetsgrad: Lett å lære, men taktisk utfordrende
Sjanger: Taktisk arenaspill

Merk: Vi har prøvd første utgave av spillet, kalt «Shadespire». Spillet kommer nå i oppdatert versjon ved navn «Nightvault». Alle lag, og alle kort fra Shadespire-sesongen er fullt kompatible med den pågående Nightvault-sesongen.

Vi måtte til slutt gi etter for trangen til å få klørne i noen figurer fra Warhammer: Age of Sigmar-universet, og for å slippe å bruke tusenvis av kroner (og muligens maletimer!) på fullskala hærer, falt valget på arenaspillet Warhammer Underworlds! Småskala, raske spillrunder, med behagelig innstegspris? Ja takk!

Hva er det

Ok, vi begynte kanskje i feil ende! Å kjøpe spillet kun for komponentenes del er jo egentlig en kickstarter-greie (les: felle). Likevel hadde vi hørt mye bra om Underworlds, og hadde ingen kvaler med å gi det en sjanse. Nå angrer vi på at vi ikke gjorde det for lenge siden!

Kort forklart styrer du en liten krigerbande, representert med figurer. Du sloss så mot en eller flere rivaliserende bander. Lagene er forhåndsbestemt, så man kan ikke legge til figurer, den er «låst» med hensyn til balansering av spillet. Men frykt ikke, det finnes en drøss forskjellige lag å velge mellom, med totalt ulike spillestiler. Du er garantert å finne et lag som passer deg!

Som med alle spill som faller inn under Games Workshops «Boxed games»-kategori inneholder grunnesken Nightvault alt man trenger for å spille med to spillere; brett, terninger, markører, to bunker med kort og to flotte, og veldig sterke lag. Figurene er selvsagt også push-fit, og med forskjellig farge, slik vi begynner å bli vant med i brettspilleskene deres. Ingen liming nødvendig altså, men man må klippe figurene av rammene, og gjerne skjære vekk litt overflødig plast for å sikre best resultat.

20190105_020144

Hvordan fungerer det ?

Som sagt er Warhammer Underworlds et taktisk arenaspill, men hva innebærer dette? For det første låner spillet mekanismer fra mange forskjellige typer spill!

Man spiller på brett med rutenett av heksagoner. Brettene er flott illustrert, og markerer startposisjoner, hindringer, og farlige felt. Allerede ved valg av slagmark begynner taktikkeriet, da startfeltene er ulike på alle brettene. Forskjellige lag kan dra nytte av forskjellige startposisjoner! Man ruller for å se hvem som får velge brett først. Her er det enda en vri med at taperen velger første brett, så den som vinner får «svare» på motstanderens potensielle posisjoneringsmuligheter ved enten lage en avlang slagmark på kortsiden av første brett, forskyve sitt brett eller vende rundt på sitt for best mulig forsvar/angrepsåpninger.

Terningene er GW-properitære, med symboler for egenskaper. De er delt i 3 grupper; angrep, forsvar og magiterninger. Noen symboler går igjen på sidene som gjør at akkurat denne symbolverdien har høyere sjanse for å inntreffe. Man kan også øke sjangsene sine for suksess ved å ha allierte i feltet ved siden av seg, da gjelder «support» siden(e) på terningen også som treff eller parering! Veldig lurt hvis man ikke har mye rustning, eller klossete angrep! De beste treffene «critical success» kan kun pareres med samme symbol! Kjipt hvis man har mye rustning, men angriperen sniker inn en crit i angrepet sitt, og du mangler i forsvaret ditt!

20190104_201604
Forsvarsterninger i svart, og angrepsterninger i hvitt. Magiterninger er ikke med i esken vi har prøvd da den er fra en tidligere «sesong». De er inkludert i det oppdaterte startsettet!

Man har også en todelt hånd med kort man spiller med. Kortene er delt hovedgruppene «objectives» og «power cards». Man lager en bunke av hver type som man skal trekke fra, og ha «på hånden».

Objective cards beskriver situasjoner og forutsetninger man må oppfylle for å score «glory points», spillets poengsystem. Du må f.eks. nekte motstanderen å ha figurer på din side av brettet, holde en spesiell posisjon, eller ta ut den rivaliserende lederen. Mange objective cards har fantastiske synergier, men faren med dette er at hvis du ikke klarer å oppfylle målet ditt, velter hele lasset! På den andre siden, hvis man ikke bruker disse synergiene, må det så forskjellige situasjoner til at man ikke kan score alt, og man scorer ikke i nærheten like mye som en som klarer det! Den som sitter igjen med flest poeng i siste runde, vinner! Ofte avgjøres alt i denne avgjørene runden, spillet er nemlig spilt over 3 runder, med 4 aktiveringer på hver spiller.

Man triller igjen om hvem som får begynne. Vinneren velger om man vil starte selv, eller tvinge en motstander til å aktivere først. En aktivering brukes enten til å flytte en figur, angripe stående, eller løpe og angripe. Når en figur har flyttet på seg, kan den ikke gå av seg selv mer denne runden, men kan flyttes av kort og effekter. Man kan også trekke et power card, eller kaste et objective card, for å trekke ett nytt.

Mellom hver aktivasjon spilles det power cards! Disse kan være oppgraderinger man kjøper med inntjente glory points. Man mister heldigvis ikke inntjente poeng, men de kan ikke brukes om igjen for å kjøpe andre oppgraderinger. Du kan også spille hendelser som kan endre en situasjon dramatisk, f.eks. ved å flytte og dytte spillere, reagere på andre hendelser, ødelegge for motspillere, eller hjelpe seg selv. Ingen ting føles så godt som en perfekt utført kombo! Men pass på! Man kan spille så mange kort man vil, men ett om gangen, på rundgang! Motspillere kan altså bruke powercards etter du har! Neste aktivasjon begynner ikke før alle rundt bordet har sagt pass til å bruke sine powercards. Mye dødelig morro altså!

20190107_200838
Bloodreavers utslettet, som seg hør og bør! Steelheart kan dermed score 2 stk end phase-kort for tilsammen 8 ekstra glory!

Hva fungerer?

For å sette det svart på hvitt, Warhammer Underworlds er et solid taktisk spill! Hver eneste ting du foretar deg kan, og vil, ha en betydning for utfallet av spillet. Det starter så tidlig som utvelgelse av spillbrett, og kortbunker, før du i det hele tatt får begynt å plassere figurer.

Balansen mellom lagene føles veldig god, men det er selvsagt ingenting som er helt perfekt. Noen power cards kan virke for kraftige. Mer om det om litt…

Spillet er raskt å sette opp, og komme i gang med! Perfekt hvis du bare har en time til rådighet, men ønsker å spille en runde eller to!

Det er også på sin plass å snakke litt mer om de forskjellige krigerbandene, siden dette var en av hovedgrunnene til at vi i det hele tatt prøvde spillet! Hvis du som oss elsker de forskjellige særegenhetene i Age of Sigmar-universet til GW, med alt fra rablende gale goblins høye på sopp, til stoiske Stormcast Eternals, men ikke har penger, tid eller lyst til å lage en hel hær av faksjonene? Men du vil fortsatt kunne spille med figurene dine? WH: Underworlds ordner det! Kjøp en utvidelse med et komplett lag, og du har alt du trenger for å spille* disse, med både figurer, og kort!

Prisen er også overkommelig, i skrivende stund koster et lag under 200 kroner. For å sammenligne er det det samme som en utvidelse til Arkham Horror: LCG koster, hvor det kun er kort!

*Motspiller ikke inkludert, en av dere må ha grunnsettet

Spillet egner seg også særdeles godt til turneringer, og GW har fantastiske turneringspakker tilgjengelig for spillbutikker som ønsker å arrangere disse! Man kan f.eks vinne power cards og markører med alternativ trykk, og ikke minst, «Shadeglass», et flott trofé i glass til vinneren!

organisedplay2019

Hva kunne vært bedre?

Som nevnt ovenfor er spillet relativt velbalansert, MEN som nesten alle kompetitive spill, dukker det opp kort som endrer spillet så mye at man blir nødt å reagere med tanke på konkurranser. Games Workshop har løst dette med å lage en «banned and restricted» liste (BAR) som gjelder i turneringer. Kortene på listen er enten ikke lov å bruke eller har restriksjoner på bruk i turneringer. Dette gjelder selvsagt kun i turnering-sammenheng.

Vi har sagt at spillet låner fra de fleste spillsjangere. «Uheldigvis» låner de fra «Living Card Games» også. Lagene kommer med nye kort, men vi har ikke nevnt før nå at kort også er delt i lagspesifike, og universelle kort. Alle lag kan bruke universelle kort til å konstruere kortbunkene sine fra. Man må altså kjøpe alle lag for å ha et komplett kort-samling. Dette er ikke en krise i seg selv, MEN hvis du ønsker å spille i turneringer er det et nesten et must å ha alle kort for å bygge vinner-kortstokken din. Til «vennlige» hjemmekamper kan dere fint spille spillet med kortene som var i esken til laget, uten å måtte ha resten.

 

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Vi kan også nevne et lagene kan oppleves veldig forskjellige. Noen lag er bedre for ferske spillere, mens andre nærmest krever at du er en erfaren spiller for å lykkes med. Lag som favoriserer tunge rustninger, og gjør middels til høy skade er lettest å komme i gang med, da disse er mer direkte i sin fremgangsmåte å vinne, og overleve på!

Når figurene er montert, alle markører trykket ut av brettene sine og kortpakkene pakket opp, kan det fort flyte rundt i esken. Lagring og sorteringsløsninger anbefales, men er ikke inkludert. Når du kjøper nye lag har du ikke eske engang! Personlig liker vi veldig godt Feldherr sine skum-inserts, de har både til grunnesken og individuelle lag. Man bør også investere i en figurveske eller omslag til skuminserts, hvis du planlegger å ta med lagene dine rundt omkring.

En siste ting som mest sannsynlig er den samlegale siden som snakker: vi har nå spillt grunnesken en del, og det byr ikke på store overraskelser lengre. Lagene har sin taktikk, og sine kort. For å fullt utnytte spillet ønsker man kjapt MER! Vi ønsker egentlig ikke å gi «fratrekk» for repetativhet, men det er verdt å nevne.

20190105_022407
Feldherr-insert til Shadespire

 

Oppsummering

Kort oppsummert er Warhammer Underworlds spillet vi egentlig hadde tenkt å vente med, men forelsket oss i! Det er raskt, lekkert, lett å lære, og har en unik mix av spillsjangere kokt sammen til et veldig balansert og flott taktisk spill!

 

pluss

  • Raskt å lære. Raskt å spille! Perfekt når du ikke kan bruke hele ettermiddagen og kvelden
  • God balanse mellom lagene
  • Rimelige utvidelser ferdig ut av esken
  • Som alltid, flotte figurer!
  • Alternativ til Age of Sigmar for de som liker alle faksjoner, men ikke vil lage hærer
  • GW-støttet turneringspakker for butikker

 

minus

  • For repetativt med kun grunnsett
  • Må samle alle utvidelser for å ha alle kort tilgjengelig
  • Ingen komponentlommer i esken

 

Har du lyst å prøve spillet, kan du kjøpe Warhammer Underworlds hos Grimfield Games!

Én kommentar Legg til din

  1. here sier:

    It’s difficult to find knowledgeable people for this subject, but you sound
    like you know what you’re talking about! Thanks

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s